Takarítási irányelveink

( Ahogyan a "nagykönyvben" megvan írva)

Tisztítástechnológia(takarítás): Formailag és tartalmilag értékelhető, dokumentált, bizalmi és egységbe foglalt szolgáltatás, melysorán területen az oda nem való és ott különböző, úgynevezett elsődleges kockázatot jelentő anyagokat távolítanak el vagy tartanak távol, tervezett időben és időtartamra szakszerű módszerekkel a lehetőlegkisebb járulékos kockázattal.
•A takarító az a szakember, aki takarítási tevékenységet végez, vagyis egy meghatározott területről eltávolítja a szennyeződéseket, különböző technológiák és módszerek segítségével.
SZOLGÁLATSZERVEZÉS
A szolgáltatás szervezés alapja a tisztítandó terület, helyiség, felület alapos megismerése, feltérképezése. Rendkívül fontos a Megrendelő igényeinek pontos ismerete, egyrészt az elvárt minőség, az időbeosztás, házirend, minőségbiztosítás, és egyéb területeken. Ezen a ponton kell bevezetni a típusrend fogalmát. A típusrend a Megbízó működéssel kapcsolatos és ízlésbeli elképzelése alapján kialakított rendszeres vagy ideiglenes állapot a létesítményen belül, melyet Megrendelő elvár a szolgáltatótól. A megfelelő szolgáltatás nyújtásának alapfeltétele a típusrend, azaz a Megrendelő igényeinek pontos megismerése és rögzítése. A Megrendelő minden esetben azt várja a Szolgáltatótól, hogy szinte láthatatlanul, a Megrendelő tevékenységének legkisebb zavarása nélkül tartsa fenn a korábban meghatározott típusrendet.
SZOLGÁLTATÁS RENDSZERÉNEK FELÉPÍTÉSE
hány fő takarítóra van szükség? milyen időintervallumokban lehet elvégezni a takarítási feladatokat? van-e szükség ügyeleti takarításra? a hatékony munkavégzéshez milyen gépekre van szükség? a hatékony munkavégzéshez milyen eszközökre van szükség? a hatékony munkavégzéshez milyen kezelőszerekre van szükség? milyen eseti takarítások merülnek fel, van-e nagytakarítás, évente hányszor kell elvégezni ezt? vannak olyan felületek, melyeket csak speciális technológiával lehet megtisztítani pl. tiszta tér, antisztatikus felületek, intarziás parketta, olyan nagy értékű burkolat márvány, mely fenntartása külön szakértelmet igényel, stb? van-e szükség alpin technológiára, vannak-e megfelelő kikötési pontok? milyen speciális munkavédelmi szabályoknak kell megfelelni? vannak-e speciális elvárások a dolgozók munkaruhája, munkavédelmi eszközei tekintetében? Meg kell-e felelni speciális higiéniai elvárásoknak, a minőségmérésnek, minőségbiztosításnak, ennek vannak-e folyamatosan felmerülő költségei, pl. laborvizsgálatok, egyéb vizsgálatok? tevékenység során keletkezik-e veszélyes hulladék, melynek megsemmisítéséről gondoskodnia kell a szolgáltatónak? a szolgáltatás tartalmazza-e a higiéniai töltőanyagok díját? amennyiben igen, milyen minőséget és milyen mennyiséget vár el a Megrendelő? van-e speciális elvárása a majdani dolgozók képzettsége tekintetében a Megrendelőnek, például egy hotelben a szobalány beszéljen idegen nyelveket, a dolgozóknak legyen érettségi bizonyítványa, legyen erkölcsi bizonyítványa, minden dolgozónak legyen minimum OKJ-s szakmunkás vizsgája, stb? hogyan lehet megközelíteni a tisztítandó létesítményt, a dolgozó munkahelyre érkezésének vannak-e speciális feltételei, például buszjárat szállítja a helyszínre a dolgozókat? Van-e lehetőség a tisztító eszközök, gépek tárolására? Ki kell-e alakítani a kezelőszerek tárolására szolgáló zárható szekrényt, esetleg fel kell-e szerelni az adott helyiséget ún. kármentőkkel?
Takarítási szolgáltatások részletezése
Az ügyeleti, napi, heti, kétheti, havi, negyedéves, féléves és éves takarítások leírása. A szolgáltatási katalógusban leírtak arra adnak választ, hogy mit kell a szolgáltatónak elvégeznie. A szolgáltatási katalógus a feladatokat gyakoriság szerinti tagoltságban, azon belül helyiség szerinti felosztásban tartalmazza. A szolgáltatási katalógusban a területeket minősíti a Megbízó az elvárt szolgáltatási szint szerint. Megkülönböztetünk normál, kiemelt és másodlagos területeket, tárgyakat. A Szolgáltatási katalógus rögzíti az adott területre vonatkozó szolgáltatási szint kategóriáját, melynek részletes kifejtése A szolgáltatás ellenértékének teljesítése a szolgáltatási szint teljesítésének függvényében pont alatt található.
Havaira helyzetek, eseti igények kezelése A Megbízó elvárása, hogy a rendkívüli kárelhárítási illetve kármegelőzési helyzetekben a szolgáltató azonnali szolgáltatást nyújtson. Pl. víz által okozott kár (hulladék), a falfeltárási hulladék (sitt) összegyűjtése és elszállítása. A víz felszívása a felületekről (különösen a szőnyeg és kárpit felületekről.) Minimálisan elvárt létszám 1 fő. Eszközpark: vízszívó gép, a kisebb mennyiségű hulladék és sitt feltakarítására és elszállítására alkalmas eszközök. Eseti igények kezelése A Megbízóelvárása, hogy az eseti és az egyedi igényekre a szolgáltató cég legyen képes megoldást adni. Eseti takarításnak minősül minden olyan takarítás, ami egyszeri, valamilyen eseményt követő takarítás (Pl.: átalakítás, költözés, szerelés, karbantartás, felújítás)
A munka minőségének ellenőrzési szempontjai:
a szennyeződés maradéktalanul el lett távolítva, a felületek tiszták, foltmentesek, a szegélyeken, a falakon és a berendezéseken nincs felcsapódás stb Elvárások a szolgáltatás infrastruktúrája tekintetében Alkalmazott termékek, berendezések Munkaruha Takarító-személyzet kiválasztásának követelményrendszere A szerződésért felelős vezetők bemutatása Kapcsolattartás, panaszbejelentés menete Takarítási protokoll, a munka elvégzésének a rendje A napi takarítás munkarendje Halvaria helyzetre vonatkozó munkarend
Ellenőrzés és értékelés
A takarítási feladatokat a Szolgáltatási Katalógusban és Technológiai Leírásban rögzített módokon kell ellátni. A Megbízó az eredmény alapú takarítási rendszert alkalmazza, így a Megbízó elsősorban az elért eredményt ellenőrzi. A Megbízó jogosult a szolgáltató cég munkáját esetileg ellenőrizni. Az eseti ellenőrzések alkalmával egyúttal a szolgáltató ellenőrzési rendszerének működését és hatékonyságát is értékeli. Megbízó és szolgáltatást végző cég minden hónap -én értékeli és egyezteti a havi teljesítményt, mely alapján a kitöltésre kerül az Értékelési táblázat. Ha a Szolgáltató által megadott kommunikációs csatornán panasz érkezett, úgy a panasz okát a Szolgáltató köteles a következő takarítási nap műszakzárásáig megszűntetni. Amennyiben ez nem történik meg úgy 1 hibapont adható. Havaria esetén a kiszállási idő túllépése X hibapont felszámolásával jár. A takarítás teljes elmaradása esetén a Szolgáltató a következő takarítási napon pótolja az elmaradt takarítást, amennyiben ez nem történik meg úgy X hibapont kerül felszámításra munkanaponként, a takarítás megkezdéséig. A hibapontok utáni korrekció a szerződésben szereplő végösszegből kerül levonásra, nem a helyszínenkénti részösszegből.KOCKÁZAT MENEDZSMENT, A NEM MEGFELELŐ TAKARÍTÁS KOCKÁZATAI, MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS, DOKUMENTÁLÁS
A takarítási szolgáltatás központi kérdése a minőség ellenőrzés, minőségbiztosítás. A helytelen, hanyag szolgáltatásnak alapvetően több kockázata van. Létezik egy gazdasági kockázat, amennyiben az szolgáltatás során elkövetett hiba, gondatlanság, hiányosság a Megrendelőnek anyagi kárt okoz, azt a szolgáltatónak meg kell térítenie. Azonban a korábban ismertetett kockázati besorolás ismeretében beláthatjuk, hogy egy egészségügyi intézményben, vagy az élelmiszeripari termelésben apróbb figyelmetlenségek is akár járványokat robbanthatnak ki, ad absurdum emberéleteket követelhetnek, melyek mellett eltörpülnek az esetleges anyagi veszteségek. Ahhoz, hogy a szolgáltatás minősége az elvárt szinten maradjon, a szolgáltatónak létre kell hoznia minőségbiztosításért felelős rendszert. Ezt egy egyértelmű rendszert felépítésével lehet biztosítani, melyben olyan transzparenciával jelenik meg a feladatok - felelősségek - követelmények rendszere, mint a korábban bemutatott szolgáltatási jegyzékben. Minden dolgozónak tökéletesen tisztában kell lennie az általa végzett feladatok pontos végrehajtásának követelményeivel.
A SZOLGÁLTATÁS MINŐSÉGÉRE VONATKOZÓ ELLENŐRZÉSEK TÍPUSAI: Ellenőrzés fajtája Célellenőrzés Átfogó ellenőrzés Visszaellenőrzés Gyakorisága időpontja Panasz esetén mindig Bármikor Havonta Nagytakarításkor Bármikor Panaszelhárítás lezárásakor mindig
Célellenőrzés Célja: A technológiai utasításban meghatározott feladatokból kijelölve egy adott terület előre meghatározott tevékenységének szúrópróba-szerű ellenőrzése. Alkalmazása: Egy adott hely jellegét figyelembe véve célellenőrzéskor részkövetelmények kerüljenek kijelölésre. Ettől eltérően kijelölhetők a technológiai utasítás azon részkövetelményei, amelyek a megszerzett információ szerint nem megfelelően lettek végrehajtva. Ezen ellenőrzés olyan részterületeknél is végrehajtható, amelyeknél az átfogó ellenőrzés hiányosságot tár fel.